Maria Grönlund: Komponerandet är ett rus

Publicerad: 2006-02-01 av Sebastian Tiger

Maria Grönlund är musiklärare på Sollentuna Fria Gymnasium. På lediga stunder skriver hon musik med influenser från jazz, pop, soul och visa. Under förra året skickade hon in flera bidrag till den internationella låtskrivartävlingen "Song of the year". Hon vann ett par månadstävlingar och fick dessutom ett hedersomnämnande i augusti. Därmed nominerades hon i två kategorier till tävlingens finalomgång.


Maria växte upp på Gotland och i Ängelholm i ett frireligiöst hem. Barndomen ackompanjerades av sång och tramporgel, och Maria berättar att hon alltid haft ett lyckligt förhållande till musiken. När hon var sex år skaffade familjen ett gammalt svart piano och Maria och hennes mamma började gemensamt att ta pianolektioner.

- Det blev till en tävling mellan oss. Det var oerhört sporrande, och till en början var mamma den bättre av oss, men så småningom var jag ikapp och förbi.

Startade egna ensembler
Maria tillbringade under sina tonår mycket tid i Kommunala Musikskolan. Hon startade en egen kör och spelade i olika ensembler, bland annat i storbandet. Det var en dag på vägen dit som hon hittade på sin första låt.

- Egentligen var det snarast en jingel. Men jag minns så tydligt när jag cyklade och sjöng "I’m gonna be in the big band, baby".

Maria påbörjade som 18-åring sina musikhögskolestudier på musiklärarlinjen i Malmö. Så mötte hon kärleken och flyttade sig och sina studier till Stockholm. Hon ändrade också inriktning och började utbilda sig till pianopedagog. Det var ett yrke som bättre skulle passa henne föreställde hon sig. Det visade sig vara tvärt om: efter att ha arbetat en tid som pianopedagog insåg hon att det kändes ensamt. Sedan dess har hon arbetat som klasslärare.

Lämnade artistkarriären för barnen
Under några år var Maria medlem i sånggruppen "All Blue", som hon beskriver som en lillasystergrupp till "The Real Group". Maria skrev och arrangerade till sånggruppen och de hade en hel del spelningar.

- Men när jag fick barn valde jag att hoppa av. Det är absolut inget jag ångrar. Jag ville verkligen inte vara borta sent på kvällarna när barnen var så små.

Maria berättar att hon har haft svårt för att börja skriva musik. Hon förklarar det delvis med sin klassiskt notbundna skolning. Hon hade svårt att frigöra sig från förebilder som Mozart och Chopin. Musiken fanns där hela tiden klingande i huvudet, men det enda utlopp den fick var ett evigt gnolande.

- Det var bland annat mina elevers oräddhet inför musiken som fick mig att till slut våga skriva ned det som fanns i mitt huvud. Då visade det sig att vissa motiv återkom. Dem lade jag särskild vikt vid eftersom de tycktes vilja mig någonting.

Hämtar inspiration ur skapandet
Maria beskriver det som att det var som att dra ur en propp. Också texterna kom lättare sedan hon öppnat dörren för musikskapandet. I dag skriver hon ned alla sina idéer på lappar som hon sorterar efter stil och känsloläge för att sedan använda i sitt skrivande.
- Min inspiration hämtar jag i första hand ur möjligheten att få skapa. När jag får ge mig hän åt skrivandet är det som ett rus. Jag är så inne i det att jag knappt kan prata.

Hon berättar att det hänt att hon gått och haft en molande känsla utan att veta varför. Då har det ofta visat sig att det har varit musik som velat ut. Det som kommer ut är i första hand melodier, inte ackordföljder eller texter. Vid pianot däremot tänker hon mer ackordmässigt, men där är också risken större att ackorden formas till klichéer, förklarar hon.

Skiva till sommaren
Tillsammans med sin man, gitarristen Magnus Grönlund, har Maria bildat bandet "Go!" (Grönlunds orkester). För närvarande spelar de in en skiva med helt akustiska versioner av Marias låtar. Förhoppningen är att skivan ska kunna släppas till sommaren.

Maria berättar att hennes främsta förebild är Georg Riedel. Hon uppskattar det sätt på vilket han fångar textens stämning, och att han värdesätter barnmusiken samtidigt som han också skriver helt andra saker. Det är en mångsidighet som också Maria praktiserar. Hennes bidrag till "Song of the year"-tävlingen har varit nominerade i flera olika genrer, men genregränserna är inget som Maria lägger någon vikt vid. Hon menar att det viktiga är att man i någon mån berör lyssnaren, och hon citerar Robert Schumann: "Att sprida ljus till människohjärtats innersta gömmen – det är konstnärens uppgift."

Mattias Franzén


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav