Mathias Venge respekterar hantverket

Publicerad: 2008-01-14 av Sebastian Tiger

Ana Johnsson, Il Divo, Britney Spears och Bryan Adams – Mathias Venge har under de senaste tio åren samarbetat med en lång rad framgångsrika artister. Mathias Venge kallar sin tid med Jörgen Elofsson en ”crash-course i internationell musikproduktion”.


Som studiomusiker, tekniker, låtskrivare och producent upplevde han den svenska musikexportens guldålder inifrån och minns med en gnutta förskräckelse hur ”horder” av amerikaner kom till Sverige på jakt efter det svenska soundet. Han har med egna ögon sett hur förutsättningarna för låtskrivare förändrats av musikindustrins svårigheter under 2000-talet.

- Det är tuffare nu. Det är många som håller på men hårdare gallring bland de som slår igenom. Å andra sidan finns det andra vägar att gå - Myspace-vägen. Och det är på gott och ont, det är kul med internet att det finns en nyfikenhet på ny musik. Men den feedback som ges – ”Hey, you guys are great!” – verkar mest vara där för att man själv ska skriva samma sak tillbaka.

Hur mår svenskt låtskrivande idag?

- Det är många som är duktiga på att få det att låta bra men ibland är det som att det saknar lite själ för att låtarna är för dåliga. På ett sätt var det värre när allt skulle låta som ”the swedish sound”. Då var det många som missade det som gjorde Cheiron speciellt, att göra något plastigt men jävligt bra.

I sin lilla studio på Kungsholmen i Stockholm skriver han numera låtar för up-and-coming-artister som schweiziska Fabienne Louves, svensk-libanesiska Therese Neaime, Gaby och Richard Darrell. Under året har han och Sara Jangfeldt också arbetat med ungdomsmusikalen Grymt! som går upp på Göteborgsoperan i mars. Det är något man kan se spår av på hans skrivbord, bredvid hans Apple-dator ligger nämligen referensskivor med rebellmusik: Nirvana, Sex Pistols och Bob Marley. Det är inte bara när han gör beställningsjobb för musikaler som han sneglar på annan musik, till skillnad från många låtskrivare ser han inget fult med att närstudera annan musik som utgångspunkt för sina egna låtar.

- Anledningen till att jag började skriva egna låtar är att jag var för dålig för att planka låtar. Jag ville vara Richie Blackmore men det blev något annat istället. Nu är det inte så att jag tar en känd låt och lägger en ny melodi på den men man lär sig absolut av att studera andras låtar. Jag har spelat min livsdos covers på turnéer och där lär man sig hur låtar är uppbyggda.

Förutom coverband har Mathias också varit turnégitarrist åt artister som E-Type, Jennifer Brown och Joey Tempest – något han menar har utvecklat honom både som musiker och låtskrivare.

- När man spelar med Anders Glenmark så får man rätta sig efter hans husgudar och deras fraseringar. Joey Tempest kommer från ett helt annat håll. Man lär sig av allt man provar på.

Som låtskrivare jobbar Mathias Venge gärna med andra, senaste parhästen är Peter Wennergren. Låtskrivarsamarbeten ser han som en kreativ vitamininjektion.

- Det är en energiförhöjning. De flesta låtar jag gör skriver jag med andra och man fungerar som en energigenerator för varandra. Ibland blir det inte alls som man tänkt sig - då får man göra hantverket istället. Det händer oftast när man jobbar med artister istället för låtskrivare.

Är det jobbigt att skriva med artister?

- Nej, det tycker jag också om att göra. Men det är kul med folk som kan hantverket. Man gör först låten och sen kollar man som en ingenjör om det är några brister i skrivandet. Jörgen lärde mig att kunna gå in på detalj och se saker som inte fungerar, att ”döda dina älsklingar”.

Sparar du alla låtidéer du får?

- Jag samlar alltid på något litet här och var och lägger det i idémappar på datorn. Sedan är det viktigt att döpa låtskisserna efter den stil som man är ute efter, så alla skisser heter ”Celine Dion-låten” eller ”Hives-låten”. Vi höll alltid på så förut när jag spelade i band, ”hur skulle BB King spelat det här solot?”. Om det ska låta som Keith Richards måste man kanske ha en cigg i mungipan och gitarren långt ner, om det ska låta som The Strokes måste man ha ett kort axelband på gitarren. Det är samma sak med hur man namnger sina låtskisser, det måste ge rätt känsla.

Sebastian Suarez-Golborne


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav