Agnes Berg – många strängar på sin mandolin

Publicerad: 2008-01-02 av Sebastian Tiger

Agnes Berg har sin utgångspunkt i de svenska vissångarna, och nämner speciellt Elisabeth Hermodsson, Cornelis Vreeswijk och Olle Adolphson som inspirationskällor. Men det har knappast hindrat henne från att skriva jazz, rock, bossa nova och snart sagt alla andra musikgenrer utom drum’n’bass. Från sin bas i Malmö har hon gjort musik för Anna-Lena Brundins och Petronella Westers shower samt all musik för trettio avsnitt av TV-programmet Amigo. Lägg till det att hon i förbifarten tillägger att hon skriver egen barockmusik och det är lätt att inse att vi pratar om en ovanligt mångsidig låtskrivare.


- Jag har hållt på sen jag var liten, säger Agnes Berg. Min mamma är körmänniska så jag sjöng i kör jättetidigt. Jag har spelat fiol under hela min uppväxt, vilket jag tyckte om…ibland. Men det är något jag har haft väldigt mycket nytta av.

Från fiolspelandet tog hon sig vidare till orkestrar och popband och vidare till Skurup Jazzfolkhögskola och musikhögskolan. Nu skriver hon lika gärna musik på piano, gitarr som favoritinstrumentet mandolin. Hela tiden kommer hon tillbaka till sin grundinställning – att allt man gör måste kännas.

- Det är så viktigt att allt jag gör har själ och hjärta, oavsett vem det är ämnat för. Det måste finnas en själslig komponent i det. Och det kan finnas även i riktigt bra schlagertexter, se bara på [Stephan Bergs] ”Fångad av en stormvind”.

Det är onekligen briljant att vara Carola och börja sången med ”Jag har aldrig slutat tro”.

- Ja visst. Men alla tror vi på något, det behöver inte vara Gud.

Vad ger det att skriva många olika sorters musik?

- Min bakgrund är så brokig att det bara blivit så, vet inte hur vanligt det är egentligen. Jag ska inte säga att jag är bra på alla genrer. jag gör ju dåliga saker också. Petronella bad mig göra en viss typ av musik en gång och så skickade jag iväg mitt förslag till henne och fick inget svar, då visste jag att det inte var så bra. Men det är utvecklande att få kritik.

Hur skiljer det sig att jobba med föreställningar jämfört med rent låtskrivande?

- Jag tycker det är roligt om någon ringer och säger ”Kan inte du skriva en Beatles-låt?”. Jag har jobbat med olika teatrar som säger ”Vi behöver ett intro. Föreställningen ska börja med en dans och det ska kännas som en rolig välkomst”. Det är enkelt att jobba så, jag vet förutsättningarna. Men oavsett vad det är ska det vara bra musik och lyrik.

Så hur funkar det när du ska göra en ”Beatleslåt”?

- Melodiken i The Beatles är gammal. Man hör det i musiken som [brittiska 1500-talskompisitören] John Dowland skrev. Och samma sak finns i The Beatles tonspråk. När jag fick Beatles-beställningen, så är det en speciell sorts melodik som man får utgå från.

Kan du förklara mer konkret hur hittar man melodiken?

- När man får uppdrag är det viktigt att veta vilka byggstenar de olika genrerna består av, harmoniskt och instrumentalt. Men om man ska göra en jazzlåt eller något i stil med [bossa nova-kompositören] Antonio Carlos Jobim är det ju inte bara stilen man ska pejla in, utan den viktigaste komponenten är en bra melodi. Det är den som avgör om det blir bra, mediokert eller dåligt.

Hur har möjligheten till digitala hemmastudior förändrat låtskrivandet tycker du?

- Jag har ju en egen studio och har hållit på med inspelning rätt länge så jag kan få det att låta bra. Det är fantastiskt att kunna spela in i princip färdiga produktioner - bara det är en otrolig inspirationskälla.

Skriver du mest i din studio?

- I min studio får jag vara helt själv. Hemma är det barn som låter och folk som kommer hem. Jag är i det läget känner jag att varenda ledig stund jag har vill jag sitta i studion och bara skapa. Det är väldigt viktigt för mig att bara skriva musik just nu.

Sebastian Suarez-Golborne


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav