Niclas Frisk – från artist till beryktad popsmed

Publicerad: 2008-03-04 av Karin Heurling

Niclas Frisk gjorde sig ett namn som artist med Atomic Swing men har under de senaste tio åren etablerat sig som en pålitlig producent, låtskrivare och medarbetare. Titiyo, Jerry Williams och Peter Jöback har alla sjungit Frisk-komponerade alster. Han är i högsta grad delaktig i Nina Perssons A Camp-projekt som är aktuella med ny skiva i vår. De flesta av sina mest lyckade låtar har han dock gjort tillsammans med forne Popsicle-sångaren Andreas Mattsson.


- Det började någon gång 1995, säger Frisk om samarbetet. Vi var konkurrenter – inte Beatles och Stones men åtminstone Oasis och Blur i ett svenskt format. Jag tyckte att han var irriterande..för att han var jäkligt bra. Jag blev förvånad att jag blev tillfrågad att producera något åt Popsicle och så började vi samarbeta. Vi är helt olika i vår smak så därför kompletterar vi varandra.

- När vi jobbar tillsammans så är det som om vi var biltillverkare. Om jag står för idé och design så kan Andreas stå för funktion och logik och så försöker vi samsas. Man får olika roller beroende på vem som har initialidén.

Låtskrivarparet har kommit att bli landets kanske främsta förvarare av klassiskt skuren popmusik. Alla tydligast blev det när de tog sig an Peter Jöback.”Guldet Blev Till Sand”-sångaren hade haft en ytlig popkarriär men hittade tillsammans med Frisk och Mattsson en vuxen introspektiv röst i låtar som ”Stockholm i Natt”.

- ”Stockholm i Natt” handlade om att ha Raskolnikovperspektivet i Dostojevskijs ”Brott och straff” när han går genom Moskva, men där mordperspektivet utbyttes mot ett kärleksrus.

Skriver man på ett annorlunda vis när man skriver för någon annan än sig själv?

- Egentligen inte så mycket. Där gör många ett fel och distanserar låten för långt ifrån sig själv. Man måste på något vis veta själv var på snöret man ska sätta flötet för att det ska bli känslomässigt napp. I mitt fall så har det varit så att jag skrivit till mig själv. Men jag har upptäckt att jag är begränsad som sångare så jag hade mycket idéer över som inte gick till någon nytta.

Men får man inte andra sorters idéer av att skriva åt andra?

- Någonstans så kanske det handlar om att man är road av att sätta sig in i hur andra känner. Där kan man sudda ut gränsen över vad man är själv. Det är lite att som man själv skulle vilja höra andra artister.

I dagens musikklimat där alla har möjlighet att sätta ihop närmast kompletta låtar i hemmastudios har Niclas Frisk en ovanligt gammalmodig inställning. Istället för proffsiga Pro Tools-demos presenterar han och Mattsson sina låtar i skelettform.

- Vi gör bara blyertsskisser. Vi gör aldrig något färdigt innan vi studsat en idé på en akustisk gitarr med artisten. Om det är en någon annan som ska sjunga så måste den åla sig in i någon annans arrangemang.

Frisk sällar sig så till den växande skara av professionella låtskrivare som väljer att spela in sina demos på enklast möjliga vis - och han har klart för sig vilka nackdelar som finns med att göra för genomarbetade demos.

- Man väljer bort slumpen. Det blir svart pedagogik om man jobbar med musiker, man kan bara få det man själv föreställer sig. I mitt fall är det lika mycket tur när det kommer till arrangemang. Det är farligt med alla möjligheter att pilla i Logic och Garageband och vad de nu heter. Själv har jag köpt så krångliga program att jag bara har lärt mig audioinspelningen.

Sebastian Suarez-Golborne


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav