Porträttet - Christian Walz

Publicerad: 2004-12-01 av Sebastian Tiger

Christian Walz släppte sin debutskiva när han var 21 år. Den mottogs med entusiasm och Christian blev Grammisnominerad i kategorierna årets kompositör och årets nykomling.


Trots att det tog drygt fyra år innan uppföljaren, "Paint By Numbers", släpptes så tycks inte publiken glömt bort honom och hans popinfluerade soul. Låten "Wonderchild" tog sig upp på en förstaplats på P3:s trackslista och var under en månad den mest spelade låten på radio i Sverige.

- Fast egentligen är jag inte den där hitkillen, understryker Christian.

Han hoppas att hans låtar ska uppfattas som passionerad musik med tyngd och substans. Recensionerna av "Paint By Numbers" var positiva men ett par recensenter tyckte att plattan var överproducerad.

- I och med att jag dröjde så länge med min andra skiva tiggde jag nästan om den kommentaren. Men faktum är att anledningen till att plattan dröjde inte alls är att jag satt och petade med detaljer utan en rad andra saker. Bland annat har jag blivit pappa.

Soul med timing
Det som främst kännetecknar Christians musik och sång är timingen. Hans mjuka falsett är obesvärat rytmisk - och det är inget han har fuskat till i datorn. De jämförelser som gjorts mellan honom och Eric Gadd slår han däremot bestämt ifrån sig.

- Jag förstår inte vari likheten skulle ligga. Är det att vi båda är ljushåriga?

Ofta har det sagts att svensk soul har problem med att bygga en egen identitet. Christian tycker inte att det är ett typiskt soulproblem utan något som gäller för många genrer.

- Vi är för upptagna med att klassificera musiken i fåror för olika genrer. Det leder lätt till att musiken blir identitetslös.

Upptäcktes av förlag
Christian kommer från en familj där musiken varit viktig och där Chopins pianomusik satt i väggarna. Hans gammelfarmor var konsertpianist och Christian själv tog pianolektioner.

- Jag var inte en särskilt ambitiös elev. Jag ville hellre spela på kul än att öva på läxan.
Han satt gärna vid datorn och hittade på musikbakgrunder, men några riktiga låtar var det inte, säger han. Det förändrades när han på gymnasiet köpte en sampler. Nu kunde han skriva på allvar.

En av hans lärare hörde en halvfärdig låt som Christian hade skrivit och frågade om han fick lämna den till sitt förlag. Förlaget, Peermusic, blev omedelbart intresserade och man skrev ett kontrakt med Christian. Dessutom hjälpte de honom att skaffa en arbetslokal i närheten av skolan.

- Jag satt där och lekte med ljud men hade egentligen ingen koll överhuvudtaget.

Lek och disciplin
Att leka fram musiken har varit kännetecknande för Christians skapande och leken var kanske en förutsättning för att han alls skulle ägna sig åt musik.

- Jag känner inget tvång att uttrycka mig genom musik. För mig handlar det mer om ett sug efter att leka.

Det är en inställning som fungerat bra rent konstnärligt men som också varit oerhört tidskrävande. Christian berättar att han har haft svårt med arbetsdisciplinen när han inte varit piskad att få något färdigt i tid. Med en deadline kan han skriva riktigt snabbt och han har upptäckt att det kvalitetsmässigt inte har blivit någon större skillnad om han har suttit länge och petat med detaljerna.

Skriver man musik vid datorn utsätter man sig för frestelsen att kasta sig in i detaljerna för tidigt i arbetsprocessen. Christian berättar att han gjorde det misstaget tidigare.

- Jag är inte perfektionist men jag är väldigt envis, och jag kunde inte fortsätta att skriva på en låt förrän jag var helt nöjd med allt jag hade skrivit dittills. Jag fastnade i detaljarbetet vilket gjorde att skrivandet tog alldeles för lång tid.

I dag arbetar han annorlunda. Tillfredsställelsen i att ha skrivit en låt med både början och slut är större än om man har skrivit en låt med bara en perfekt början, berättar han. Till nästa skiva skulle han gärna involvera en projektledare som bidrog med planering, deadlines och styrde upp arbetet - för säkerhets skull. Fast han lovar att vi inte ska behöva vänta lika länge på den skivan.

Mattias Franzén


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav