Masse – håller det enkelt

Publicerad: 2007-12-07 av Sebastian Tiger

KISS-principen – ”Keep It Simple Stupid” – genomsyrar allt från webdesign till biltillverkning. Hiphop-producenten Masse har samma raka, osentimentala inställning allt onödigt måste skalas bort. Vem som helst som jobbar med musik, även om man aldrig tagit ordet ”Yo” i sin mun, kan lära lite av hans arbetssätt.


Marcelo ”Masse” Salazar har dominerat den svenska hiphopscenen sedan 1999. Hans produktioner har förgyllt album från kritikerrosade akter som Fattaru, Ison & Fille och Advance Patrol. På senare år har Masses musik letat sig utomlands i form av samarbeten med respekterade New York-rapparna Cuban Link och Sean Price samt soundtrack-uppdrag för QD3:s ”Beef”-dokumentärer. Han har dessutom satt ihop ett internationellt uppmärksammat samplingspaket med reggaetontema för musikprogrammet Reason.

Det är kanske inte alltför överraskande att Masse gjorde karriär som hiphopproducent, att det fanns talang i familjen var vida känt.

- Mina bröder var ju med i The Latin Kings, säger Masse. När de fick sitt första stora förskott köpte de studiogrejer för pengarna, en sampler och en Atari. Jag fick väl inte röra grejerna egentligen men när de var borta på turnéer lärde jag mig de där maskinerna. Det tog ganska lång tid innan jag spelade upp något jag gjort för dem. Men jag hade en egen rapgrupp och vi vann en tävling så då kunde jag inte hålla det hemligt att jag gjorde musik. Och mina bröder har stöttat mig sedan dess.

Vad har förändrats sedan dess?

- Den där Atari-sequencern jag började på var en föregångare till Logic, så jag har egentligen bara fortsatt precis som jag började. Då jobbade jag mest med samplingar, nu gör jag egna saker. När man samplar är det ändå ganska begränsat. Kolla på DJ Premier, som fortfarande jobbar enbart med sampler. Jag tycker fortfarande om hans gamla grejer men han har inte utvecklats alls sedan dess.

Masse är snabb med att avfärda all nostalgi som präglar hiphopscenen, det är bara att begränsa sig själv. Och enda anledningen att hiphopproducenter i USA håller fast vid den klassiska AKAI-samplern menar han mest beror på att tillverkaren bara ”hjärntvättat hela USA”. Samtidigt aktar han sig för att fastna i den konstanta jakten på nya synthar och mjukvara. Om man enligt egen uppskattning gör tvåhundra låtar om året finns det helt enkelt inte tid för sådant.

Är du disciplinerad?

- När vi jobbat med amerikanska artister tycker alla att jag har värsta disciplinen. Jag har aldrig tyckt att jag är särskilt bra på teknik men de tyckte jag var något slags datageni. Så om man jämför med dem där borta så visst, jag är väl disciplinerad. Jag är i studion varje dag från 10 till 16, sen åker jag hem och gör mer beats. Jag gör kanske fyra beats i veckan och jobbar vidare med två av dem. Ibland håller man på med något i flera timmar – då får man ta en kaffepaus och göra något annat.

Är det viktigt att inte pilla för mycket?

- Jo. Det är en kille som sitter i studion bredvid mig som alltid ska ha de senaste pluggarna till musikprogrammen. Han vill alltid ha de perfekta ljuden så han kan jobba med något i en månad. Men han gör ingen musik. Det är farligt det där, att ägna för mycket tid åt tekniken.

Den senaste strängen på Masses lyra är som reggaetonproducent. Reggaeton är mest känt för låtar som Shakiras ”La Tortura” och Daddy Yankees ”Gasolina” och är en karibiskt inspirerad latinohiphop som var stort för några somrar sedan i Sverige men som fortfarande är en vital genre i spansktalande delar av världen. Reggaetonens superminimalism är dock långt från Masses vanliga intrikata väv av soulsamplingar.

- Reggaeton är bland det svåraste man kan göra. Själva beatet är detsamma i alla låtar, så man måste göra något speciellt med allt det andra. Jag ser reggaeton lite som house på det sättet. Vem som helst kan göra dåliga grejer. Nu för tiden finns det så mycket förinställda synthljud och man kan köpa färdiga paket för att sätta ihop beats, jag har själv gjort ett sånt för Reason. I slutändan är det ändå bara de som gör något eget som är riktigt bra.

Sebastian Suarez-Golborne


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav