Sofie Livebrant hittar melodier i texterna

Publicerad: 2008-08-26 av Kristofer Kebbon

Låtskrivaren och pianisten Sofie Livebrant har tonsatt dikter av Dan Andersson, Sylvia Plath och Baudelaire. Mest känd för den breda allmänheten är hon via sitt samarbete med Sofia Karlsson, vars album ”Svarta ballader” förgylldes med Livebrants musik.


35-åriga Livebrant har de senaste åren arbetat med att komponera teatermusik för Folkteatern i Gävleborg och har arbetat med Månteatern i Lund. Hon har en gedigen utbildning bakom sig, på Kungliga Musikhögskolan 1994 på Rytmik- och Ensemblelärarlinjen, med fördjupningsstudier 1998-2000 i komposition. Trots skolningen har hennes sätt att arbeta inte förändrats så mycket från första gången hon skrev musik:

- Jag var nio-tio och började göra låtar, säger Livebrant. Jag hittade Karin Boye i mammas bokhylla och gjorde sånger av dikterna vid pianot.

Det är ett tillvägagångssätt du fortfarande använder.

- För mig är det lite som att öppna en present. Är det en text som ska bli musik så kommer det bara, som en gåva. Det är extremt intuitivt och jag får en kick av det. Jag gör också musik på hantverkeri, men den mest levande musiken kommer till mig omedelbart.

- Men det där med att låna andras eller skriva egen text är en aktuell fight i mig, det är många som tjatar på mig att jag ska skriva egna texter. När jag skriver eget är det som att jag fastnar nere i gyttjan och jämför mig oavkortat med våra nu levande och döda textgenier. Men jag kan ändå hålla med om tanken, att om man kan skriva själv så blir det en värdefull gåva till kommande släkter, att ge avtryck av det som faktiskt händer nu just i mig. Men jag är inte där än själv. Behöver mogna lite till.

Du tonsätter för många olika sorters sammanhang. Hur skiljer det sig åt?

- I teatern styr det dramaturgiska skeendet. Det är den stora skillnaden. Man är där som tonsättare för att stötta det som pågår på scenen, alltså skådespelet. Men i en vanlig sång styr texten också, så det är inte helt olikt. När jag skriver körstycken så styr körens omfång och ålder. Även om alla dessa ramar finns till för att man ska försöka finna en omväg förbi dem, he he.

Vad jobbar du med just nu?

- Just nu är jag ute och spelar med Sofia Karlsson, som sidekick, jag sjunger och spelar piano. Och i den kompositoriska världen är det Emily Dickinson som gäller. Hon är från 1800-talet så hon är utanför Stim, det första jag gjorde när jag upptäckte henne var att kolla datumet. Tidigare hade jag tonsatt en underbar textförfattarinna under ett och ett halvt år men fick till slut inte använda materialet. Lärorikt och hårt.

Emily är lite som Dan Andersson, vars texter jag jobbat med tidigare, hon är tidlös. Jag har uppfattat att hon är lite finurlig med språket och vänder på vanliga ords betydelser. I de tiotal texter jag tonsatt hittills skriver hon om inre skeenden samtidigt som hon skriver om humlor och trädgårdar. Det är mycket Gud och död, lite som Andersson…

Är det svårt att hålla musiken på en avskalad singer/songwriter-nivå om man är väldigt musikaliskt kunnig?

- Nej. För mig, och det är viktigt, så kallar jag mig sångfångare. Som Emmylou Harris, den jäveln, redan har sagt, en ”Song catcher”. Jag är utbildad på finskola men grunden i mig är sånger. Det är melodier som kommer som gåvor, de är redan färdiga.

Gör du någon form av musikalisk forskning när du jobbar?

- Nej, eller det skulle i så fall vara en omedveten forskning. Julspelet ”Mary’s question” blev som det blev för att jag lyssnade mycket på Dolly Parton, Linda Ronstadt och Emmylou Harris när den skrevs. Jag studerar inte med hjälp av papper och strukturer, som på skolorna, utan det är på gehör. Samtidigt så ligger det flera års teori bakom mitt intuitiva gehör. När vi gjorde ”Färden till västern” på Månteatern i Lund, då bombade jag mig själv med kinesisk folkmusik och slagverksmusik. Jag försökte faktiskt planka en kinesisk folkvisa, lite likt den svenska visan faktiskt, men det blev något annat av det. Det är därför jag blev tonsättare istället för musiker, för att jag inte är så bra på att planka låtar perfekt.

Sebastian Suarez-Golborne


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav