Porträttet - Petter Stenqvist

Publicerad: 2004-04-01 av Sebastian Tiger

Petter Stenqvist, eller PSTQ, är en rappare med vass tunga och ett lyckligt förhållande till språket.


Hiphop brukar definieras som en ungdomskultur och omfattar bland annat breakdance, graffiti och rapp. Rappen har sina rötter i det rimmade tal till musik som på Jamaica kallas toasting.

Till Sverige kom hiphopen på 1980-talet, och grupper som Just D och Latin Kings började snart att rappa på svenska. Under de senaste åren har den svenska rappen upplevt en rejäl svacka, men nu börjar det hända saker igen: många nya skivor släpps och det skrivs en hel del om rapp och svenska rappare, även i dagspressen.

En av de rappare som varit verksam relativt länge är göteborgaren Petter Stenqvist, känd under artistnamnet PSTQ. Trots en blygsam skivproduktion som soloartist, han har bara släppt en fullängds-cd hittills, är han en av de mer respekterade rapparna. Hans texter är genomarbetade, ofta dystra och inte sällan riktigt, riktigt elaka.

- Visst händer det att folk blir förbannade och det kan de väl få bli. Jag är själv inte rädd för konflikter.

Lätt att komma igång
Petter började rappa när hiphop-kulturen var ny i Sverige. Han hade hört andra rappare och tänkte att "det där skulle jag nog också klara - och bättre". Han hade förebilder i Ice-T och Public Enemy.

- Det var lätt att komma igång. Jag köpte helt enkelt en skiva med bakgrundsmusik och började rappa till den.

Rappen har ofta ett politiskt budskap. Petter tror inte att hans texter kommer att förändra världen, men han vill gärna skriva om vad han ser, vad han irriterar sig på och vad som engagerar honom. Det kan röra sig om dåliga musikjournalister ("En dåres försvarstal") en övervakningskameras spanande öga ("Jag ser") eller droger ("Jag gör sönder mig själv").

- Mina texter har nog blivit mer politiska. Det har inte riktigt slagit igenom tidigare vilket egentligen är konstigt, eftersom jag själv är ganska politiskt intresserad. Och det finns ju rätt mycket att skriva om.

Väntar inte in inspirationen
Hans förhållande till språket tycks vara lyckligt. I början brukade han vänta in inspirationen, men numera arbetar han mer systematiskt. Han tvekar inte att använda ord som av många säkert uppfattas som svåra, men menar att det vore omöjligt att anpassa språket efter vad folk kan förväntas förstå. Var skulle han i så fall dra gränsen? undrar han.

PSTQ är tillsammans med Organism 12 och DJ Large en del av gruppen Mobbade Barn Med Automatvapen. Som soloartist har han under lång tid samarbetat med Looptroops DJ EmBee som skriver den mesta musiken till hans låtar.

- Vi är goda vänner även privat och har lätt för att arbeta ihop.

Just nu arbetar de med en ny skiva och tillbringar mycket tid i studion.

Olika städer - olika rapp
Rappen är framför allt ett storstadsfenomen. Petter berättar att det finns en skillnad i rapp från Göteborg, Stockholm och Malmö, men att det inte är helt lätt att säga precis vad skillnaden består i. De olika landsändarna har också olika preferenser när det gäller lyssnandet. I Göteborg, till exempel, har brittisk hip-hop varit stor vilket den aldrig varit i andra delar av landet.

Petter tycker att en alltför smal del av rappen når den svenska publiken. Han önskar sig mer bredd och större variation, och ser också möjligheter till att andra genrer tas upp av rappare.

- Det går egentligen att rappa till nästan vilken musik som helst så länge den har ett beat.
En fara ser han i att rappen har blivit mer etablerad. Den har slutat att störa, menar han, och nu beror mycket på vilken väg enskilda rappare och grupper väljer. Han hoppas att alla inte följer normen för hur svensk rapp bör låta.

Och kanske är det dags att definiera genren som något mer än ungdomskultur nu när både utövare och publik passerar 30-årsstrecket.

Mattias Franzén


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav