Zarah – stjärna till varje pris

Publicerad: 2007-09-05 av Karin Heurling

Zarah Leander, den svenska divan, hon som blev Nazitysklands största sångarstjärna, ”den nya Marlene Dietrich” på sin tid. Hon väckte och väcker många känslor. En del motstridiga: karriären innefattade en liering med ondskan. Mycket har skrivits om Zarah Leander, men opera har hennes liv nu blivit för första gången. Anders Nilsson har komponerat den.


Av Tony Lundman, redaktör vid Stockholms Konserthus

Det har varit ett mödosamt och mycket spännande arbete där han gått grundligt tillväga, både i djupstudium av Tredje riket och av Zarah Leander. Det var dessutom några grundläggande musikaliska val som måste göras tidigt, berättar Anders Nilsson.
– Jag grubblade över sammankopplingen av populärmusik och konstmusik. Av dramatiska hänsyn bestämde jag mig snart för att inte citera musik alls för att undvika känsla av potpurri med insprängd handling.

Ja, Anders Nilsson har verkligen komponerat egna 30- och 40-talsdoftande schlagers åt sin Zarah. Komponerandet innebar överhuvudtaget en djupdykning i symbolmättade tonspråk.
– Det förekommer judiska element i ett slags klagande melos. Det finns också vissa drag av Wagner i musiken och jag har komponerat nazistisk marschmusik och nazistiska kampsånger – som när man sjunger över ett bokbål.

Operan har flera viktiga huvudpersoner i Zarah Leanders närhet. Joseph Goebbels är en stor roll, lika stor som Zarahs. Intill henne finns den judiska påkläderskan Judith – baserad på verklighetens Else Jahnke som hade ett förhållande med Goebbels och därigenom lyckades undgå döden. Berättelsen ger oss också ett kärleksdrama: Zarah är förälskad i filmskådespelaren Florian, vilken i sin tur älskar Judith. Zarah försöker förgäves vinna Florians kärlek.

Operan tar sin början när sångerskan kommit till Tyskland. Bakom sig hade hon då uppväxten i Värmland som Sara Hedberg, ett kraschat äktenskap och två barn. Målmedvetet hade hon sedan via svenska nöjesprofiler som Ernst Rolf, Gösta Ekman den äldre och Karl Gerhard gjort karriär. Operans prolog är en sorts snabbspolande drömsekvens: Berlin i början av 1930-talet med skräckslagna människor som flyr i panik. I detta landar en svensk stjärna, på väg att bli tysk stjärna, nazistjärna.

– Zarah var narcissist. Hon gjorde allt för att få sjunga och uppträda. Hon vägrade se vad som hände omkring henne. Det är där operan har sitt fokus: denna önskan att bli stjärna till varje pris.
Men Goebbels propagandamaskineri kring Zarah hårdnar, berättar Anders Nilsson.
– Till slut kan hon inte blunda längre. Hon lyckas rädda livet på Judith, men Florian går under. Jag tror att man i slutet av operan kommer att ha en annan bild av Zarah än en som en enkel nazimegafon.

Anders Nilsson berättar att hans egen bild av Zarah Leander ändrats mycket med operaarbetet.
– Men hon hade ett val. Vid ett par tillfällen fick hon erbjudanden från Hollywood men blev kvar i Nazityskland. I USA hade hon blivit en bland många, i Tyskland var hon ändå nr 1.

Stackars Zarah!, utbrister Anders Nilsson. Han talar om sin beundran för hennes artisteri, om hennes fantastiska utstrålning – och om den kyla hon fick uppleva från publiken efter kriget.

– Jag tror att det bidrog till att hon mer och mer gick in i en sorts vamproll: det speglade hennes själsliga dilemma. Hon fick bära hundhuvudet för Sveriges goda förbindelser med Tyskland under kriget. Hon blev symbolen för vårt dåliga samvete trots att hon verkligen inte var ensam svensk om att tro på Tredje riket.
– Men jag känner att jag fått kontakt med människan Zarah.


2017-12-14

från »


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav