Jörgen Elofsson – framgångsrik låtsmed

Publicerad: 2007-11-05 av Kristofer Kebbon

Det finns få svenska låtskrivare som under det senaste decenniet haft så oerhörda framgångar som Jörgen Elofsson. Hans internationella genombrott kom 1999 med låtarna Sometimes och You Drive Me Crazy som han skrev för Britney Spears. Båda låtarna blev singlar och albumet såldes i 23 miljoner exemplar – en succé som följts av flera.


Jörgens framgångar var inte något som trillade ned över honom. Innan han slog igenom hade han arbetat målmedvetet på sin musikkarriär i tjugo år.

– Jag började sent med musiken, jag var sexton år. Men när jag väl blev musiksmittad, blev jag det utav helvete.

Tidigare hade Jörgens främsta intressen varit idrott, böcker, arkeologi och målning. Nu lämnade han dessa för musiken. Så snart han lärt sig spela gitarr, började han också skriva musik. Texterna till sina låtar hämtade han från Hemmets Journals insändardikter.

Lade ner solokarriären
Redan från början var Jörgen hängiven sitt arbete. Det egna bandet lämnade han snart eftersom han märkte att han var den ende som satsade på riktigt. I stället inledde han en solokarriär under artistnamnet Shane. Karriären lyfte aldrig riktigt och han övergav den i början av nittiotalet.

– Men jag blev i varje fall en av de första svenska artister som spelades på MTV!

Sedan 1994 har Jörgen kunnat försörja sig som låtskrivare. Då skrev han låten Guld i dina ögon för Carola Häggkvist och fick ett förlagsavtal med BMG. Genom BMG fick han kontakt med låtskrivar- och producentkollektivet Cheiron och han flyttade så småningom från hemstaden Ängelholm till Stockholm.

– Samma dag som jag flyttade blev jag erbjuden en del i en studio. De andra delägarna som var ganska odisciplinerade blev förskräckta av mitt arbetstempo.

Jörgen flyttade bokstavligen in i studion. Han tog dit en tältsäng och köpte gymkort för att ha någonstans att duscha. Han for som ett skållat troll mellan den egna studion och Cheiron där han börjat arbeta tillsammans med David Kreuger och Per Magnusson, ett riktigt stjärnteam, skulle det visa sig.

Att försätta sig i inspiration
Inspiration handlar om att försätta sig i ett tillstånd, menar Jörgen. En metod han använder för att uppnå detta är att arbeta tillsammans med andra.

– Jag föredrar att arbeta med andra låtskrivare. När det fungerar som bäst är det lika kreativt som att leka i sandlådan. Artister kan också vara bra samarbetspartners. De kanske inte alltid är världens bästa hantverkare men de brinner ofta starkt för det de gör.

Många gånger dyker låtarna upp som plötsliga infall. Andra gånger kan de ligga och jäsa i honom under flera dygn innan de bryter ut. Det är en plågsam process och den gör honom djupt nedstämd.

Vanligtvis utgår Jörgen från en text när han komponerar. Han skriver nästan alla själv och det är något han gillar.

– Texten är stommen som jag hänger upp låten på. Det är viktigt att det finns ett drama och flera bottnar i texten, annars blir den platt och då blir det svårt att bygga något på den.

Skulle han köra fast, sitter han aldrig och nöter på materialet. I stället lägger han det åt sidan och arbetar med en annan låt. Ofta har han ett tiotal låtar på gång samtidigt, men han lämnar aldrig något arbete ofärdigt.

– Att bli en skicklig låtsmed tar lång tid. Det verkar som många inte förstår det. Jag skulle kunna skriva en låt på fem minuter här och nu, och den skulle förmodligen bli helt okej. Men de riktigt bra låtarna kan ta månader att få färdiga. En bra låt måste gripa tag i lyssnaren och får sedan inte släppa taget. Den måste gå jämnt ut på slutet och när den får håren på mina armar att resa sig vet jag att den är bra.

Inte oproblematiskt att ha vinden i ryggen
I dag har Jörgen skrivit låtar till några av världens största popartister. Han har skrivit musik till Idolvinnare, inte bara i Sverige, utan i flera andra länder. Hans låtar har blivit listettor runt om i världen och han har till och med tagit sig in i Guinness Rekordbok.

Han har förstås tjänat en hel del pengar på sin musik och han frågar sig varför detta inte är lika accepterat som när en skicklig fotbollsspelare blir rik på sin sport.

– Varför ska det vara så kontroversiellt att konstnärer tjänar pengar på sin konst? Jag tror inte att folk förstår hur mycket arbete som krävs för att nå så här långt. Sedan finns det alltid de som tror att girighet är den främsta drivkraften, men ett sådant begär skulle aldrig kunna hålla dig uppe år efter år.

Jörgen berättar att han ser sitt yrke som ett kall. Han har sett kollegor som faktiskt brutits ned av sina framgångar.

– För att klara både mot- och medgångar måste man ha en fruktansvärt stark vilja och man måste se en mening i det man gör. Min lycka är att jag är så fast förankrad i musiken och i kicken av att få ge av mig själv. Men jag har gått in i väggen massor av gånger.

Kritisk mot musikklimatet
Jörgen är oroad över utvecklingen i musikvärlden. Han menar att det pågår en devalvering av musikens värde som bland annat beror på att det finns för få kvalitetsfilter. Alla kan göra musik och lägga ut på Myspace. Dessutom finns tekniska möjligheter att efterhärma olika epokers ljudbilder. Tillsammans leder detta till en överrepresentation av retrogenrer – en typ av nostalgi som inte främjar musikutvecklingen, menar han.

– Musik är grunden i universum! Den är känslornas budbärare men tyvärr består dagens musikindustri av för många män i kostymer. Jag tror att man måste satsa på att få fram fler riktigt bra mainstreamartister, för mainstream är nödvändig – även för "mer ansedda" genrer.

Låtskrivarens roll
I sin ungdom trodde inte Jörgen att man kunde arbeta som låtskrivare utan att vara artist. I dag vet han att det går om man är beredd att kämpa hårt.

I en intervju i Dagens Industri för ett par år sedan beskrev han sin låtskrivarroll som helt underordnad artistens. Fortfarande vill han verka i bakgrunden, men det handlar inte om att vara helt osynlig.

– Det är viktigt att låtskrivare syns och fungerar som förebilder, men jag vill verkligen inte synas i kvälls- eller skvallerpress. Ibland får jag däremot lust att göra en egen skiva igen. Jag kanske ändå har kvar ett behov av att uttrycka mig som artist, skrattar Jörgen.

Mattias Franzén


2017-09-13

Vi »


2017-09-05

Kammarmusik, solokonserter,
»


2017-01-18

Mika Takehara, som också
»


 
Kontakt Länkar STIM IAMIC Stipendier Om STIM/Svensk Musik Tekniska krav